#PerangiDadahHabisHabisan‬

#PerangiDadahHabisHabisan‬

SELAMAT DATANG..

Sayangi Dirimu, Dadah Membunuh

Sayangi Dirimu, Dadah Membunuh
#ambilkisahambiltindakan

Sayangi Dirimu, Jauhi Dadah

Sayangi Dirimu, Jauhi Dadah
#ambilkisahambiltindakan

06 June 2011

Rakan Antidadah







Agensi Antidadah Kebangsaan telah mewujudkan pasukan sukarelawan Rakan Antidadah atau lebih dikenali sebagai RADA. Program ini bertujuan untuk memberi peluang  kepada golongan belia supaya terlibat dalam program antidadah di seluruh Negara. Keahlian RADA telah dibuka sejak tahun 2009 dan sehingga kini sejumlah 128,540 orang telah menjadi ahli RADA. Sehingga Disember 2011, ahli RADA dianggarkan akan meningkat sehingga 220,000 orang.






Objektif penubuhan RADA adalah untuk menggembleng seluruh tenaga ahli di semua peringkat dalam usaha menangani masalah dadah yang berlaku di peringkat akar umbi. Ia berfungsi sebagai satu pasukan sukarelawan yang akan membantu AADK dalam komuniti dan membentuk sahsiah pembangunan belia sebagai pelapis pemimpin masa depan yang mempunyai pengetahuan, kesedaran, disiplin, jati diri dan nilai murni yang tinggi bagi menolak gejala dadah. Ia juga bertujuan mewujudkan pasukan sukarelawan antidadah yang sentiasa peka dan komited terhadap kerja-kerja pencegahan dadah. Di samping itu juga, ahli RADA merupakan agen pengumpul dan penyebar maklumat bagi membantu AADK menyalurkan maklumat tentang bahaya dadah kepada komuniti. Mereka bertindak sebagai MATA DAN TELINGA kepada AADK dalam hal-hal yang berkaitan dengan masalah dadah di kawasan masing-masing.









Kesemua ini penting dalam usaha mencapai matlamat utama RADA iaitu membentuk satu pasukan sukarela yang bersifat Community Oriented Policing dan Smart Partnership yang dianggotai oleh belia. Justeru dengan penubuhan RADA ini, kesedaran masyarakat mengenai penyalahgunaan dadah dapat ditingkatkan dan aktiviti antidadah dalam kalangan belia di daerah dan negeri dapat diperluaskan.







Kad Keahlian RADA


Bagi mereka yang berminat dalam aktiviti-aktiviti pencegahan dadah, anda bolehlah mendaftarkan diri di pejabat AADK daerah berdekatan. Maklumat lanjut mengenai RADA boleh didapati dari laman web AADK (http://adk.gov.my) dan Facebook Rakan Antidadah (RADA). 





Selamat Tahun Baru 2020

Selamat Tahun Baru 2020
#ambilkisahambiltindakan

We Are Drug Free. Join Us

We Are Drug Free. Join Us
#ambilkisahambiltindakan

Selamat Hari Raya