#PerangiDadahHabisHabisan‬

#PerangiDadahHabisHabisan‬

SELAMAT DATANG..

Sayangi Dirimu, Dadah Membunuh

Sayangi Dirimu, Dadah Membunuh
#ambilkisahambiltindakan

Sayangi Dirimu, Jauhi Dadah

Sayangi Dirimu, Jauhi Dadah
#ambilkisahambiltindakan

28 February 2012

Peringatan Hari Antidadah Kebangsaan 2012



SKUAD 1Malaysia, Sukarelawan Prihatin

Mengapa perlu memperingati Hari Antidadah Kebangsaan?
Sambutan Peringatan Hari Antidadah Kebangsaan bertujuan untuk memperingatkan masyarakat Malaysia akan peranan dan tanggungjawab mereka mengenai ancaman bahaya dadah terhadap keamanan, kesejahteraan dan keselamatan sosio-politik serta ekonomi negara. Hari ini memperingatkan kita mengenai peristiwa bersejarah pengisytiharan dadah sebagai musuh nombor satu negara pada 19 Februari 1983 oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir bin Mohamad.

Pengisytiharan tersebut dibuat memandangkan bahawa:
i.    Penagihan dadah dalam negara akan mencapai tahap epidemik sekiranya langkah-langkah tegas tidak diambil untuk membanterasnya;
ii.  Sasaran utama penagihan dadah ialah generasi muda yang merupakan tulang belakang dan harapan negara di masa hadapan; dan
iii.   Penagihan dan pengedaran dadah yang berleluasa boleh mengancam kesejahteraan sosio-ekonomi, rohani dan budaya rakyat jelata dan seterusnya melemahkan ketahanan nasional dan mengancam keselamatan negara.

United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC) telah menetapkan tema Sambutan Hari Antidadah mulai tahun 2011 iaitu Healthy Communities Without Drugs. Tema ini diperkenalkan sebagai menghargai penglibatan ahli komuniti terutamanya reamaja dan belia dalam mempromosikan kesihatan dan kesejahteraan di dalam komuniti. Ini adalah sejajar dengan seruan kempen tersebut iaitu ”we all can play a role in promoting health in our communities”.

Program kesukarelaan.
Dalam konteks pencegahan dadah di Malaysia, peranan remaja dan belia dalam membantu kerajaan untuk memerangi masalah dadah tidak boleh dinafikan. Pelbagai program antidadah telah dilaksanakan bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran remaja dan belia. Matlamat program-program tersebut diadakan adalah untuk membantu mereka mempunyai jati diri yang tinggi untuk menolak gejala dadah.

Program berbentuk kesukarelaan telah pun dilaksanakan sejak tahun 2008 dengan pembentukan program Rakan Antidadah (RADA). Pada tahun 2011, salah satu komitmen YB Menteri Dalam Negeri adalah menggerakkan Gelombang Kesukarelaan. Komitmen ini turut dilaksanakan oleh Agensi Antidadah Kebangsaan dengan pengwujudan SKUAD 1Malaysia. SKUAD 1Malaysia merupakan gabungan semua sukarelawan antidadah di bawah satu payung iaitu Jawatankuasa Rawatan dan Pemulihan Dadah (JKPD), Ahli Lembaga Pelawat, rakan Antidadah (RADA), Masyarakat Wanita Antidadah (MAWADAH), Persatuan Alumni Agensi Antidadah Kebangsaan (PENDAMAI) dan Persatuan Pembimbing Rakan Sebaya (PRS). Matlamat utama penubuhan SKUAD 1Malaysia adalah supaya semua sukarelawan bergerak sebagai satu pasukan yang membantu pihak kerajaan khususnya dalam menangani masalah dan ancaman dadah.

Objektif.
-       Menimbulkan kesedaran kepada semua lapisan masyarakat terutamanya kepada  golongan remaja dan belia mengenai kesan dadah terhadap kesihatan dan kesejahteraan.
-       Menggerakkan SKUAD 1Malaysia dan ahli komuniti dalam memerangi masalah dadah dalam komuniti mereka.
-       Menyampaikan maklumat mengenai perkhidmatan terkini kerajaan dalam bidang rawatan dan pemulihan penagihan dadah.

SKUAD 1Malaysia, Sukarelawan Prihatin.
Sesuai dengan perkembangan gelombang kesukarelaan ini, Sambutan Peringatan Hari Antidadah Kebangsaan 2012 telah menetapkan tema pada tahun ini sebagai SKUAD 1Malaysia, Sukarelawan Prihatin. Langkah ini diambil bagi menghargai sumbangan dan peranan semua sukarelawan antidadah dalam mempromosikan kesihatan dan kesejahteraan di dalam komuniti. Ini juga adalah selaras dengan konsep Gagasan 1Malaysia Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Secara tidak langsung, perkhidmatan yang diberikan oleh ahli-ahli skuad juga mestilah boleh dirasai oleh rakyat, mendahulukan rakyat dan mengutamakan pencapaian.

Cabaran Menanti.
Dalam kita menggerakkan SKUAD 1Malaysia, matlamat utama yang hendak dicapai adalah untuk mewujudkan komuniti bebas dadah. Perkara ini tidak mustahil untuk dicapai jika ahli sukarelawan antidadah dan semua lapisan masyarakat bersatu dan bergerak dengan satu langkah dan tujuan iaitu dengan cara membantu klien (pengguna dan penagih dadah) dan ahli keluarga mereka menghadapi masalah dadah, menyampaikan maklumat dan kesedaran mengenai bahaya dadah kepada kesihatan dan memberikan sokongan emosi kepada mereka yang menjadi mangsa bencana alam atau kemalangan. 


Ayuh sertai SKUAD 1Malaysia. Untuk maklumat lanjut, sila hubungi 03-89112406 / 2415. Atau  emel ke pencegahan@adk.gov.my.

"SKUAD 1Malaysia, Sukarelawan Prihatin"



**Artikel ini merupakan hak milik nodrugplease.blogspot.com. Semua bahagian dalam artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan dalam cara yang boleh dipergunakan lagi, ataupun dipindahkan dalam sebarang bentuk atau sebarang cara,kecuali dengan kebenaran bertulis Agensi Antidadah Kebangsaan.

3 comments:

  1. harapnya akan ramai muda mudi menyertai skuad 1 malaysia.jangan hanya golongan pertengahan dan tua jer yg join krn tanaga muda juga amat2 diharapkan untuk menjayakan negara bebas dadah

    ReplyDelete
  2. thanks sudi join member.
    yang muda memang dialu-alukan jadi ahli rakan antidadah.. sebab kita open membership mulai umur 15 tahun..

    ReplyDelete
  3. bersama kita merealisasikan MALAYSIA BEBAS DADAH 2015=== apa peranan kita sebagai rakyat MALAYSIA... BUKTIKAN DENGAN MENYERTAI SKUAD 1MALAYSIA..

    ReplyDelete

Selamat Tahun Baru 2020

Selamat Tahun Baru 2020
#ambilkisahambiltindakan

We Are Drug Free. Join Us

We Are Drug Free. Join Us
#ambilkisahambiltindakan

Selamat Hari Raya