#PerangiDadahHabisHabisan‬

#PerangiDadahHabisHabisan‬

SELAMAT DATANG..

Sayangi Dirimu, Dadah Membunuh

Sayangi Dirimu, Dadah Membunuh
#ambilkisahambiltindakan

Sayangi Dirimu, Jauhi Dadah

Sayangi Dirimu, Jauhi Dadah
#ambilkisahambiltindakan

19 May 2012

kisah di sebalik poster


ada kisah menarik di sebalik poster ini.. 
baca perbualan berikut...


saya : kenapa lukis macam ni?
dia : memang la.. kan dadah tu tak elok..erm.. nak tunjuk kat cikgu.. kalau ada orang hisap dadah, nak bagi tau cikgu..


saya : dadah tu apa?
dia : benda yang tak elok...


saya : macam apa?
dia : entahla.. kita tau bentuknya.. tapi entahla ( senyum dan menggosok pipi)


saya : macamana tau pasal dadah?
dia : tengok kat dewan sekolah.. kita tengok kat pameran, ada khemah.. ada jenis-jenis dadah...
ada kat dalam bas...
kat dalam bas tu ada tv.. kita tengok orang hisap dadah, kita takut.. ada patung.. ada kesan dadah.. ada bintik-bintik..


saya : apa yang paling menyeronokkan dalam pameran?
dia : tak de apa yang menyeronokkan.. kita takut, kita seram...


saya : habis tu, kalau takut, kenapa lukis macam ni?
dia : kita tak nak orang hisap dadah...


( dia dalam watak ini adalah bernama Adibah. Penulis menemuramahnya selepas 3 hari Adibah dan ahli keluarganya melawat pameran antidadah di tempat tinggalnya.. dan dia baru berumur 7 tahun.)


Lukisannya sangat tulin menggambarkan luahan sebenar perasaan seorang kanak-kanak yang belum mengerti erti sebenar penagihan dadah..


Apakah yang anda rasai?


Hidup ini terlalu indah untuk disiakan..Hargainya!!











No comments:

Post a Comment

selamat tahun baru 2016

selamat tahun baru 2016
#ambilkisahambiltindakan

we are drug free. join us

we are drug free. join us
#ambilkisahambiltindakan

Selamat Hari Raya