#PerangiDadahHabisHabisan‬

#PerangiDadahHabisHabisan‬

SELAMAT DATANG..

Sayangi Dirimu, Dadah Membunuh

Sayangi Dirimu, Dadah Membunuh
#ambilkisahambiltindakan

Sayangi Dirimu, Jauhi Dadah

Sayangi Dirimu, Jauhi Dadah
#ambilkisahambiltindakan

31 October 2012

Bands of Brothers 2012. healing through music.


Muzik telah digunakan secara meluas dalam bidang kesihatan, iaitu untuk meningkatkan kesejahteraan pesakit, mengurangkan tekanan dan mengalihkan tumpuan pesakit dari mengalami perasaan, pemikiran dan simptom yang kurang menyenangkan.. Kemper, Kathi J. MD, MPH; Danhauer, Suzanne C. PHD, Southern Medical Journal, March 2005 - Volume 98 - Issue 3 - pp 282-288)


Kuasa sebenar muzik dalam membangkitkan semangat pesakit dari kemurungan dan masa-masa yang sukar adalah melalui kebolehannya dalam mengawal dan communicate perasaan. Oleh itu, beberapa jenis muzik tertentu mampu menggantikan suasana yang menyedihkan kepada suasana yang menggembirakan dan meriangkan. American Journal of Nursing: August 1969 - Volume 69 - Issue 8 - ppg 1723-1728).



Tahukah anda bahawa kajian telah membuktikan salah satu kaedah rawatan yang digunakan terhadap pesakit yang mengidap major depressive disorder adalah dengan memperdengarkan muzik yang lembut dan mengasyikkan selama 30 minit sehari selama 2 minggu dan ia mampu meningkatkan kesejahteraan pesakit secara signifikan. Vargha-Khadem; et al (1997). "Differential Effects of Early Hippocampal Pathology on Episodic and Semantic Memory". Science 277 (5324): 376–380).




Bands of Brothers. 
Grand Final Stage 2012.


Healing Through Music adalah tema yang digunakan dalam pertandingan Bands of Brothers anjuran Agensi Antidadah Kebangsaan pada tahun ini. Tema ini dipilih kerana telah terbukti bahawa muzik membantu klien dalam kepulihan mereka across various domains seperti pembentukan dan pembangunan kognitif, motor skills, pembangunan emosi, kemahiran sosial dan tingkahlaku serta meningkatkan kualiti hidup klien. Dengan melibatkan klien dalam aktiviti muzik seperti menyanyi, mencipta lagu, menulis lirik, menggubah dan berbincang mengenai muzik akan meningkatkan keupayaan dan kesejahteraan minda dan fizikal, dan seterusnya merangsang klien untuk terus membuat perubahan positif dalam diri mereka.

Bagi menghargai dan menggalakkan kebolehan klien dalam bidang muzik, pertandingan Bands of Brothers akan diadakan di Auditorium Perdana Angkasapuri, Kuala Lumpur pada 11 November 2012 iaitu pada pukul 8.00 malam. Auditorium Perdana akan menyaksikan  persaingan sengit 6 band yang hebat dan siapakah yang akan merangkul gelaran juara? Marilah kita sama-sama nantikan.. 






Hidup ini terlalu indah untuk disiakan....




2 comments:

  1. cerita pakjoe datang terjah di blog nie... 4 c joe bg dekat blog nie cute,cun,comel,cantik niceeeeeee entry ..terjah sini sama k ada mcm2 tip tuto pakjoe nk kongsi dgn tuan blog..lg 1 klo tuan blog komen dekat blog pakjoe sekali pakjoe kn bls blk komen dekat blog niechat boxpakjoe x kira k hahah ,http://pakjoe-pakjoe.blogspot.com/2011/12/korang-semua-jomlah-join-this-group.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakjoe jemputlah datang ke auditorium perdana rtm, tengok pertandingan ni and bg support kat kitorg..

      Delete

Selamat Tahun Baru 2020

Selamat Tahun Baru 2020
#ambilkisahambiltindakan

We Are Drug Free. Join Us

We Are Drug Free. Join Us
#ambilkisahambiltindakan

Selamat Hari Raya