#PerangiDadahHabisHabisan‬

#PerangiDadahHabisHabisan‬

SELAMAT DATANG..

Sayangi Dirimu, Dadah Membunuh

Sayangi Dirimu, Dadah Membunuh
#ambilkisahambiltindakan

Sayangi Dirimu, Jauhi Dadah

Sayangi Dirimu, Jauhi Dadah
#ambilkisahambiltindakan

17 December 2015

Semua negeri digesa haram vape



GEORGETOWN - Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), S M Mohamed Idris menggesa semua negeri mengharamkan vape.

“CAP amat kesal apabila Kabinet mengambil keputusan untuk mengawal penggunaan vape dan bukan mengharamkannya.

“Perbezaan pandangan antara menteri boleh menyebabkan lebih banyak masalah sosial. Bagaimanapun, di peringkat negeri, kerajaan negeri boleh mengambil langkah sendiri untuk mengharamkannya seperti yang dilakukan di Johor,” katanya kepada media di sini semalam.

Katanya, 14 negara sudah mengharamkan penggunaan vape, namun Malaysia masih mahu menunggu bukti saintifik dan kajian.

Menurutnya, golongan muda di negeri ini sudah terjebak dengan pelbagai gejala sosial antaranya ketagihan alkohol, perjudian, penagihan dadah dan merokok.

“Selain vape dan e-rokok yang dilihat perosak belia, shisha juga tidak terkecuali. Tinjauan CAP mendapati, kanak-kanak berusia lapan tahun sudah mula menghisap shisha jenis hookah elektronik berkonsep pakai buang.

“Shisha ini dijual dengan harga RM15 dan bertahan hingga 500 sedutan. Ia didapati dalam pelbagai perisa antaranya buah-buahan,” katanya.

Mohamed berkata, shisha mengandungi bahan kimia Fomaldehid yang boleh mengakibatkan rengsaan pada mata, hidung dan  juga kerongkong.

Lebih mengejutkan, seorang pelajar perempuan dari sekolah rendah di Tanjung Tokong ditangkap kerana menjual shisha kepada pelajar lain dua minggu lalu.

“Menurut guru di sekolah berkenaan, pelajar itu membelanjakan RM15 seminggu untuk membeli shisha. Ini yang menakutkan kita kerana ia sudah meresapi golongan muda,” katanya.

Beliau berkata, penghisap vape membelanjakan sekitar RM340 sebulan untuk membeli cecair yang diletakkan di dalam alat berkenaan.

Ini tidak termasuk harga untuk peralatan yang mungkin sekitar RM500. Vape dilihat menjadi trend terbaharu dalam kalangan pelajar berbanding rokok kerana ia menggunakan pelbagai perisa.

“Lebih membimbangkan,  pelajar dan wanita berkerjaya juga mula menggunakan peralatan ini. Ada juga rungutan dari guru mengatakan sesetengah pelajar sanggup bekerja separuh masa untuk membeli peralatan ini manakala sesetengahnya pula berbohong kepada ibu bapa bagi mendapatkan wang untuk membelinya,” katanya.

Selain itu, peralatan shisha tidak mempunyai sebarang label iaitu tiada maklumat untuk melihat pengeluar, negara asal dan ramuannya.

Memandangkan shisha tidak diharamkan, maka ia dengan mudah boleh dibeli di tempat awam, pasar raya dan pasar malam.

“Jika kerajaan terus mengambil sikap tidak peduli dalam isu ini, lebih ramai golongan muda akan menggunakan  e-rokok, shisha dan vape.

“Tidak mengejutkan jika selepas ini negara kita mempunyai lebih ramai penagih dadah di masa hadapan kerana benih bagi penagihan dadah sudah disemai melalui pengenalan e-rokok, shisha dan vape,” katanya.

Sumber Sinar Harian  

Hidup Ini Terlalu Indah Untuk Disiakan
Ambil Kisah.Ambil Tindakan

No comments:

Post a Comment

Selamat Tahun Baru 2020

Selamat Tahun Baru 2020
#ambilkisahambiltindakan

We Are Drug Free. Join Us

We Are Drug Free. Join Us
#ambilkisahambiltindakan

Selamat Hari Raya