#PerangiDadahHabisHabisan‬

#PerangiDadahHabisHabisan‬

SELAMAT DATANG..

Sayangi Dirimu, Dadah Membunuh

Sayangi Dirimu, Dadah Membunuh
#ambilkisahambiltindakan

Sayangi Dirimu, Jauhi Dadah

Sayangi Dirimu, Jauhi Dadah
#ambilkisahambiltindakan

01 February 2019

Perutusan Ketua Pengarah Agensi Antidadah Kebangsaan Sempena Bulan Antidadah Kebangsaan 2019

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.
DAN SALAM SEJAHTERA.

Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kehadrat Allah Subhanahu wataala kerana dengan limpah kurnia dan inayahnya kita dapat hidup dalam sebuah negara yang aman dan bersatu dengan pelbagai kaum dan tradisi yang saling menyokong antara satu sama lain. Namun begitu kehormanian dan kestabilan yang kita kecapi ini tidak akan kekal jika kita tidak berjaya mengekang pelbagai gejala sosial yang akan mengancam terutamanya kepada ganerasi muda iaitu seperti permasalahan penyalahgunaan dadah.

Keseimbangan dalam kehidupan dunia tanpa sempadan dengan pelbagai medium teknologi yang digunakan, harus disokong dengan pembinaan jati diri di kalangan generasi agar tidak terdorong dengan gejala yang tidak sihat. Tahun ini kita masih mengekalkan tema yang sama iaitu “Komuniti Kita Tanggungjawab Kita” yang membawa mesej yang berterusan berhubung tanggungjawab dan peranan komuniti untuk mengekang dan menanamkan kesedaran bahaya dadah. Isu penyalahgunaan dadah bukan masalah domestik yang hanya dihadapi di negara ini sahaja malahan seluruh dunia berdepan masalah ini sekali gus menuntut usaha berterusan untuk menyelesaikannya.

Pengekalan tema pada tahun ini memberikan makna yang sangat besar dalam menunjukkan peranan dan tanggungjawab komuniti dalam membantu pihak kerajaan ataupun pihak penguatkuasaan dalam membuat pencegahan mahupun mengekang masalah penagihan dadah di Negara kita umumnya dan di dalam komuniti khususnya amat penting dilakukan bersama-sama. Dengan wujudnya penglibatan komuniti ini akan memberikan kerjasama yang sangat utuh dan bersatu padu bagi membuat pencegahan awal dan mengekang masalah penyalahgunaan dadah ini agar tidak terus menjadi barah di dalam komuniti kita. Ini sejajar dengan cabaran wawasan 2020 yang ketujuh iaitu membentuk masyarakat penyayang dan budaya menyayangi demi kepentingan masyarakat.

Justeru itu, kita harus memberikan pengetahuan dan kefahaman mengenai bahaya dadah,dan menyedarkan ahli komuniti mengenai peranan dan tanggungjawab mereka dalam merancang, menggerak dan melaksanakan program dan aktiviti pendidikan pencegahan serta rawatan dan pemulihan dadah sejajar dengan tema Bulan Antidadah pada tahun ini iaitu “Komuniti Kita Tanggungjawab Kita”. Pendekatan secara holistik dan inklusif perlu ditekankan dalam mempergiatkan keterlibatan komuniti dan kolaborasi pelbagai pihak dalam membentuk komuniti yang aktif dan berdaya huni bagi mewujudkan kualiti persekitaran setempat yang aman dan selamat.

Dalam prinsip rawatan dan pemulihan dadah berkesan perlu disepakati adalah tiada rawatan tunggal yang sesuai untuk semua orang.Pemulihan penagihan dadah adalah menjurus kepada komponen Bio,Psiko Sosial dan Spiritual. Justeru itu keseluruhan komponen ini menyokong antara satu sama lain dalam proses pemulihan.

Dengan adanya pengetahuan dan kefahaman mengenai bahaya dadah ini masyarakat boleh menjadi serampang dua mata dalam memberikan maklumat ataupun pengatahuan bukan hanya didalam komuniti mereka tetapi juga kepada komuniti di tempat kerja, komuniti sekolah dan sebagainya. Ianya selaras dengan matlamat Dasar Dadah Negara iaitu untuk mewujudkan Negara dan bangsa Malaysia yang bebas daripada ancaman gejala dadah bagi menjamin kesejahteraan hidup rakyat dan mengekalkan kestabilan dan ketahanan nasional melalui (5) lima teras iaitu, Pendidikan Pencegahan, Rawatan dan Pemulihan, Penguatkuasaan, Pengurangan Kemudaratan dan Kerjasama Antarabangsa.

Akhir kata, dalam kita mencanai harapan bagi tahun 2019 ini ingin saya menegaskan bahawa Bulan Antidadah Kebangsaan ini membawa satu wadah dan harapan iaitu Komuniti Kita Tanggungjawab Kita. Oleh itu marilah kita bersama-sama berganding bahu menjadikan ianya satu realiti yang diterjemahkan melalui usaha dan komitmen berterusan agar ganerasi kita di masa hadapan menjadi ganerasi yang bersih dan bebas dari ancaman dadah. Mencegah itu lebih baik daripada mengubati (Prevention is better than cure).

Sekian. Wabillahitaufiq wal hidayah,
Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

KETUA PENGARAH
AGENSI ANTIDADAH KEBANGSAAN




#perangidadahhabishabisan

#pencegahandadahbermuladarirumah

#komunitikitatanggungjawabkita

#sayangiMalaysiaku

No comments:

Post a Comment

Selamat Tahun Baru 2020

Selamat Tahun Baru 2020
#ambilkisahambiltindakan

We Are Drug Free. Join Us

We Are Drug Free. Join Us
#ambilkisahambiltindakan

Selamat Hari Raya