#PerangiDadahHabisHabisan‬

#PerangiDadahHabisHabisan‬

SELAMAT DATANG..

Sayangi Dirimu, Dadah Membunuh

Sayangi Dirimu, Dadah Membunuh
#ambilkisahambiltindakan

Sayangi Dirimu, Jauhi Dadah

Sayangi Dirimu, Jauhi Dadah
#ambilkisahambiltindakan

13 July 2011

Siapa SKUAD 1Malaysia?

Logo SKUAD 1Malaysia

Gabungan Sukarelawan Antidadah (SKUAD 1Malaysia) diwujudkan sejajar dengan saranan YB Menteri Dalam Negeri sempena perutusan beliau pada awal tahun 2011 agar semua agensi dan jabatan di bawah Kementerian dalam negeri menggerakkan gelombang kesukarelaan. 

Matlamat utama penubuhan SKUAD 1 Malaysia adalah supaya semua sukarelawan bergerak sebagai satu pasukan yang membantu pihak kerajaan khususnya dalam menangani masalah dan ancaman dadah.

Gabungan SKUAD 1Malaysia terdiri daripada Jawatankuasa Rawatan dan Pemulihan Dadah (JKPD), Ahli Lembaga Pelawat, rakan Antidadah (RADA), Masyarakat Wanita Antidadah (MAWADAH), persatuan Alumni Agensi Antidadah Kebangsaan (PENDAMAI) dan Persatuan Pembimbing Rakan Sebaya (PRS). 

Jawatankuasa Rawatan dan Pemulihan Dadah (JKPD)
Majlis Dadah Kebangsaan (MDK) dalam mesyuarat pada 19 September 2000 telah bersetuju dengan cadangan AADK untuk mewujudkan Jawatankuasa Pemulihan Dadah Peringkat Derah (JKPD) yang dianggotai oleh Badan Kerajaan dan Badan Bukan Kerajaan (NGO's). Salah satu objektif utama JKPD ialah bagi menggalakkan penyertaan masyarakat dalam membantu penagih/bekas penagih dadah supaya tidak kembali menagih khususnya  dalam mengintegrasikan semula mereka ke dalam masyarakat, merancang, menyelaras dan melaksanakan program/aktiviti untuk bekas-bekas penagih. 


Rakan Antidadah (RADA)
Rakan Antidadah (RADA) diwujudkan bagi memberi peluang bagi golongan belia yang berumur 15 tahun ke atas yang berminat dan secara sukarela ingin membantu AADK di dalam program pendidikan pencegahan dadah, rawatan dan pemulihan serta penguatkuasaan.Ahli RADA berperanan sebagai mata dan telinga dalam membantu pihak kerajaan membanteras masalah dadah. RADA telah dilancarkan pada 28 November 2008 di Taman Tasik Titiwangsa oleh YB Timbalan Menteri Dalam Negeri,  Dato’Chor Chee Heung.


Masyarakat Wanita Antidadah (MAWADAH)
Program MAWADAH merupakan program pencegahan yang disasarkan kepada golongan wanita. Program ini diwujudkan bertujuan  bagi menggalakkan penglibatan wanita secara aktif dalam program pencegahan dadah dan meningkatkan pengetahuan dan kefahaman kepada kaum wanita tentang peranan mereka dalam mendidik keluarga dan masyarakat supaya menentang pengaruh gejala dadah.Pelancaran MAWADAH telah dirasmikan di Terengganu pada Februari 2009 oleh YB Menteri Dalam Negeri, Dato’ Seri Syed Hamid Albar.

Persatuan Alumni AADK  (PENDAMAI)
PENDAMAI merupakan persatuan bekas-bekas penagih dadah yang telah ditubuhkan pada bulan September 2002 dan telah dirasmikan pelancarannya oleh YB Dato’ Noh Omar, Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri bertempat di Dataran Shah Alam.  PENDAMAI telah ditubuhkan di setiap negeri dan persatuan ini telah diterima sebagai satu badan NGO yang mampu memberi sumbangan dalam menangani masalah dadah di negara ini. Peranan utama PENDAMAI ialah menjadi Rakan Kerja kepada AADK dan agensi-agensi, NGO peringkat negeri dan antarabangsa dan menjadi Rakan Kepulihan kepada semua bekas penagih dan penagih-penagih dadah.


Persatuan Pembimbing Rakan Sebaya (PRS)
PRS ditubuhkan bagi membolehkan bekas-bekas penagih dadah berpersatuan dan merancang serta terlibat secara aktif sebagai pembimbing bagi membantu rakan-rakan yang senasib dengan mereka untuk mengekalkan kepulihan secara total.


Ahli Lembaga Pelawat
Keahlian Lembaga Pelawat adalah mengikut Kaedah-kaedah Pusat Pemulihan Dadah 1983. Peranan utama ahli Lembaga Pelawat ialah menjaga kebajikan penghuni-penghuni PUSPEN. Ahli Lembaga Pelawat boleh membuat syor-syor penambahbaikkan kepada Ketua Pengarah AADK mengenai apa-apa perkara berhubungan dengan pusat. Ahli Lembaga Pelawat juga bertanggungjawab membuat lawatan ke pusat sekurang-kurangnya 2 bulan sekali.



Jika anda berminat untuk menjadi ahli SKUAD 1Malaysia, sila hubungi kami di talian 03-89112200 sambungan 2407 / 2406 untuk maklumat lanjut.

Selamat Tahun Baru 2020

Selamat Tahun Baru 2020
#ambilkisahambiltindakan

We Are Drug Free. Join Us

We Are Drug Free. Join Us
#ambilkisahambiltindakan

Selamat Hari Raya