#PerangiDadahHabisHabisan‬

#PerangiDadahHabisHabisan‬

SELAMAT DATANG..

Sayangi Dirimu, Dadah Membunuh

Sayangi Dirimu, Dadah Membunuh
#ambilkisahambiltindakan

Sayangi Dirimu, Jauhi Dadah

Sayangi Dirimu, Jauhi Dadah
#ambilkisahambiltindakan

28 August 2020

Prevalens Penyalahgunaan Dadah dan Bahan

 INFO DADAH SIRI 5/2020
SKOP: PREVALENS PENYALAHGUNAAN DADAH DAN BAHAN
TARIKH KELUARAN: 1 OGOS 2020


Institut Kesihatan Umum, Kementerian Kesihatan Malaysia telah melaksanakan National Health and Morbidity Survey sejak tahun 2011. Pada awal pelaksanaan, survei ini lebih menumpukan kepada aspek yang berkaitan dengan Penyakit Tidak Berjangkit dan Permintaan Penjagaan Kesihatan. Objektif utama survei dilaksanakan adalah untuk mendapat maklumat berkaitan kesihatan, faktor risiko, persepsi komuniti, literasi kesihatan dan permintaan untuk penjagaan kesihatan dalam kalangan penduduk di Malaysia.


Pada tahun 2019, penambahbaikan telah dijalankan terhadap pelaksanaan survei tersebut dengan menambah beberapa topik berdasarkan permohonan pemegang taruh. Antaranya adalah prevalens penyalahgunaan dadah.


National Health and Morbidity Survey 2019 dilaksanakan melalui kaedah household survey. Ia melibatkan 475 isi rumah dan 14,965 orang responden yang dipilih secara Two Stage Stratified Random Sampling. Kaedah pengumpulan data adalah secara temuduga bersemuka dan administrasi borang soalselidik. Tempoh kajian dimulakan pada 14 Julai dan tamat pada 30 September 2019.


Secara umumnya, kajian mendapati bahawa 300,000 orang belia di Malaysia telah menggunakan dadah sekali dalam hidup mereka (lifetime users) dan 100,000 orang belia merupakan current drug users. Dapatan utama berkaitan penyalahgunaan alkohol dan dadah adalah seperti laporan infografik berikut.

 

Sumber: National Health and Morbidity Survey 2019, National Institutes of Health (NIH) Ministry of Health Malaysia, file:///C:/Users/DESKTOP-600PDTWR_35/Document/NATIONAL%20HEALTH%20AND%20MORBIDITY%20SURVEY%20-%20KKM/4.-Infographic-Booklet-NHMS-2019-English.pdf, retrieved on 20th July 2020



Disediakan Oleh;
Bahagian Dasar, Perancangan dan Penyelidkan
Agensi Antidadah Kebangsaan
Kementerian Dalam Negeri
 
#kemakmurandankesejahteraanbersama
#dadahterkawal2025
#kitajagakita


Hidup ini terlalu indah untuk disiakan
Ambil Kisah. Ambil Tindakan
 

No comments:

Post a Comment

Selamat Tahun Baru 2020

Selamat Tahun Baru 2020
#ambilkisahambiltindakan

We Are Drug Free. Join Us

We Are Drug Free. Join Us
#ambilkisahambiltindakan

Selamat Hari Raya